RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Sejarah Negara Kita
PENGARANG
TEMA
Sejarah Negara Kita
TAJUK
4.1 Kedatangan Kuasa Luar
TAHUN
LIMA
MASA
60 MINIT ( 6 LANGKAH AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN )
SUBTOPIK
i) Portugis
ii) Belanda
iii) British
iv) Jepun
OBJEKTIF
PADA AKHIR PENGAJARAN MURID DAPAT:
1. Menamakan kuasa-kuasa luar yang datang ke Melaka
2. Menerangkan latar belakang kuasa luar
3. Menyatakan cara kedatangan kuasa luar ke Melaka
TIME LINE- JANGKA MASA PENILAIAN
Sebelum
Semasa
Selepas
-
-
-
UNIT DETAILS
Kemahiran yang diperlukan oleh murid
Murid telah mengetahui bangunan tinggalan penjajah seperti A Famosa
KAEDAH @ ARAHAN
SET INDUKSI
ISI PELAJARAN
Sejarah Negara Kita
4.1 Kedatangan Kuasa Luar
i) Portugis
ii) Belanda
iii) British
iv) Jepun
Penerapan Nilai Murni : Kesedaran dalam diri, bekerjasama
Unsur-unsur Patriotisme : Menyedari perlunya taat setia kepada pemimpin
Bahan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran (BSPP)
Bil
SUMBER
KUANTITI
1.
Gambar bendera penjajah, bangunan tinggalan penjajah
5 gambar bendera dan bangunan penjajah
2.
Majalah, Risalah, Gambar
5 helai
3.
Laptop dan LCD
Sebuah
4.
Marker Pen dan kertas Malilakat
5 Batang dan 5 kertas malilakat
5.
Peta Dunia
1 Keping
LANGKAH 1 :
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Prosedur Pelaksanaan :
Set Induksi/Masa 5 Minit
Guru akan bertanyakan tentang bangunan-bangunan yang diketahui murid berkaitan dengan penjajah
Guru memberi teka-teki dan murid dikehendaki menjawab
3. Jawapan murid dikaitkan dengan tajuk hari ini
LANGKAH 2 :
ISI PELAJARAN
Murid menonton power point yang telah disediakan oleh guru. Murid diterangkan tentang kedatangan kuasa luar dan bagaimana mereka menakluk negara ini, tujuan kedatangan dan apakah yang menjadi tarikan negara-negara penjajah ini datang ke Tanah Melayu.
Sambil melihat paparan yang disediakan, murid dikehendaki menjawab soalan berkaitan dengan nama-nama negara penjajah dan tujuan kedatangan mereka
Murid dipilih secara rawak untuk mengisi jawapan dalam laptop guru yang ditayangkan pada skrin
LANGKAH 3 :
ISI PELAJARAN
Murid dibahagikan kepada 5 kumpulan
Murid berbincang Round Robin tentang Negara-negara penjajah, warisan penjajah serta tujuan kuasa luar datang ke negara kita.
Wakil setiap kumpulan datang ke hadapan dan membentangkan hasil perbincangan
Guru bertindak sebagai fasilitator
LANGKAH 4 :
ISI PELAJARAN
Murid di minta menyediakan gambar-gambar bendera Negara penjajah, kota-kota atau bangunan warisan penjajah dari majalah, risalah, poster, iklan, atau surat khabar yang di bawa dari rumah.
Setiap kumpulan di beri kertas malilakat dan marker pen. Murid diminta untuk menampal gambar-gambar yang dijumpai ke atas malilakat yang diberikan serta menyeraikan nama negara dan tujuan kedatangan kuasa luar ini ke Tanah Melayu
hasil tugasan di pamerkan di hadapan
Murid di arah bergerak secara “one stay other stray” dan kembali ke kumpulan asal untuk meneliti komen dari kumpulan lain
PENUTUP
ISI PELAJARAN
Beberapa orang murid menjawab soala-soalan dari guru secara lisan
Guru mengarahkan murid untuk menandakan laluan kedatangan kuasa luar ke Melaka pada peta dunia yang telah disediakan
Murid membuat rumusan tentang tajuk pelajaran dengan bantuan guru
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Contoh peta minda untuk menunjukkan kedatangan kuasa luar, tujuan dan apakah yang menarik mereka datang ke Tanah Melayu
Jepun
Inggeris
Belanda
Poutugis
Kedatangan Kuasa Luar ke Tanah Melayu
o Tujuan datang untuk menguasai perdagangan rempah
o Strategik Melaka dari segi perdagangan
o Untuk menyebarkan agama
Ø Belanda cuba untuk memonopoli kawasan perdagangan di Selat Melaka
Ø ingin menguasai rempah dan bijih timah
o Bermotifkan perdagangan
o Mendapatkan sumber alam seperti bijih timah, rempah dan hasil bumi
o Kawasan yang strategik. Contohnya tempat laluan kapal dan sesuai membina empayar
o perdagangan rempah
o Strategik Melaka dari segi perdagangan
o Untuk menyebarkan agama
o Tujuan datang untuk menguasai Negara-negara di Asia
o Untuk meningkatkan kuasa serta cuba utuk menguasai dunia
Padankan setiap tujuan berikut dengan kuasa-kuasa luar yang datang menjajah negara ini
o Tujuan datang untuk menguasai perdagangan rempah
o Strategik Melaka dari segi perdagangan
o Untuk menyebarkan agama
Portugis
Belanda
Ø Cuba untuk memonopoli kawasan perdagangan di Selat Melaka
Ø Ingin menguasai rempah dan bijih timah
o Bermotifkan perdagangan
o Mendapatkan sumber alam seperti bijih timah, rempah dan hasil bumi
o Kawasan yang strategik. Contohnya tempat laluan kapal dan sesuai membina empayar
o perdagangan rempah
o Strategik Melaka dari segi perdagangan
o Untuk menyebarkan agama
British
o Tujuan datang untuk menguasai Negara-negara di Asia
o Untuk meningkatkan kuasa serta cuba utuk menguasai dunia
Jepun
Antara gambar-gambar warisan penjajah yang ditinggalkan dan dibina di negara kita
A Famosa Memorial Pengisytiharaan Kemerdekaan Bangunan Stadhuys
Soalan yang ditanya kepada murid dan di jawab secara lisan
Daripada slide show yang ditayangkan, nyatakan kuasa-kuasa luar yang datang menjajah negara
Portugis
Belanda
British
Jepun
2. Tujuan utama kebanyakan kuasa luar datang ke sini
i. Perdagangan
ii. Memperkembangkan agama
iii. Meluaskan kuasa
3. Nyatakan apakah perasaan anda jika negara kita masih dijajah
i. ___________________________________________
ii. __________
ALAT BANTUAN
Alatan
Laptop
Printer
Scanner
Pemprosesan
Ms Power Point
Ms Word
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment